lindavdwerf.reismee.nl

Galapagossie!

Ja mensen, we zijn weer boven water hoor! Voor degenen met de vunzige gedachten: nee, we komen niet nu pas net uit bed gerold! Foei!

We komen echt letterlijk weer boven water! De afgelopen 10 dagen hebben we ons kostelijk vermaakt op de Galapagos eilanden. Daar we het leven boven water al snel gezien hadden (tòch geen vogelaars vrees ik, al die Darwin-vinken lijken op mussen en daar mee klaar!), besloten we al snel dat het leukste van de Galapagos zich ònder water bevind!

Maar laat ik even bij het begin beginnen! Hoera! Na 5 maandjes wachten zag ik eindelijk m´n ventje weer! En zowaar, we kwamen er al snel achter dat we elkaar nog steeds lief vinden, en nu 14 daag verder slaan we elkaar nog steeds niet de hersens in, dus lieve kijkbuisvrindjes: er is hoop voor de toekomst, hahaha!

We hebben eerst een dagje door Quito getourd waarbij Chiel het erg zwaar had, ineens de 30 graden in knallen op 3000 meter hoogte valt niet mee! Hoogtepunt van deze dag was het bezoek aan de Basiliek. Voor de mensen die het niet weten: ik ben echt een oude kerkjes-freak en deze kerk staat vanaf nu op de gedeelde eerste plaats met de Notre-Dame in Parijs. De bouwstijl (Gotisch) is hetzelfde, maar wat deze kerk helemaal top maakte was dat je hem mocht beklimmen. Je mocht alle torens in, via gammele bruggetjes en via ijzeren ladders aan de buitenkant van de torens, in Europa zou het zwaar verboden zijn, maar hier kan alles weer hoor! Aan het eind van de middag zijn we naar een voetbalwedstrijd geweest: Quito Deportivo tegen Quito Universiteit, de halve finale van de beker was het. We zaten in het thuisvak van Universiteit dat behoorlijk dramatisch voetbalde. De eerste Spaanse woorden die Chiel geleerd heeft zijn dan ook: Hijo de la puta! Voor de niet Spaans taligen: ´Hijo´betekend zoon van... of .....jong. Nou dan kunnen jullie zelf de rest wel invullen! We verloren trouwens met 1-0.

De volgende dag dus op het vliegtuig naar de Galapagos. Hier hebben we eiland-gehopt want een cruise zagen we beiden gezien onze kots-historie niet zo zitten. En als we iedereen moeten geloven die we gesproken hebben: goeie keus! Even kijken hoor, ik denk dat ik gewoon even alle highlights ga opnoemen, dat is wel het makkelijkst. We hebben heel veel gesnorkeld, hierbij diverse slapende white-tip sharks gezien, heel veel zee schildpadden (waarvan een echt giga-groot!), veel zeeleeuwen en veel verschillende vissen. Uiterààrd heeft Chiel (geen) vrienden gemaakt! Hij lekker snorkelen, en een tientonner van een mannetjes zeeleeuw kwam langs dobberen. Tralala, niets aan de hand. Totdat dat beest Chiel in het oog kreeg. Hij keek, wilde verder zwemmen, keek nog eens, en besloot dat Chiel een grote concurrent voor zijn harem was. Dat beest nam toch een spurt! Ik heb Chiel nog nooit zo snel zien reageren en weg zien duiken! Goeie show!

Ook ben ik heerlijk op 2 duiktripjes geweest en heb ik 4 duiken gemaakt (voor de onwetenden: ik heb al 10 jaar mijn duik brevet, ik vind het alleen te koud in Nederland...). De duiken waren helemaal top, goed georganiseerd, 7mm duikpak, schoentjes, muts, keurig hoor! De eerste 2 duiken waren meteen de beste: white-tip sharks, black-tip sharks, Galapagos sharks, een school van 30 eagle roggen met en doorsnee van wel 1,5 meter, overal schildpadden en overal zeeleeuwen. Ook zagen we op afstand nog een paar hamerhaaien. De laatste 2 duikenwaren ietsminder spectaculair, ware het niet dat een hamerhaai ons evengedag kwam zeggen, die wasop een metertje of 3-4 bij ons vandaan!

Op het land breek je je nek bijna over de foeilelijke leguanen (land en zee) en wordt je op het eiland San Christobal gestoord van de brullende mannetjes zeeleeuwen. Tuurlijk hebben we nog de Blauw-Voet-Jan-van-Gent gezien, de Fregatvogel (met die rode bal onder z´n snavel), honderden pelikanen en vele soorten en maten Darwin vinken. Ja, de Galapagos zijn zeker een aanrader voor iedereen die ´toevallig´ in de buurt moet zijn!

Vergeet ik toch bijna nog een leuk weetje te melden: als je op de Galapagos een schildpad dood rijd, krijg je een boete van 10 duizend dollar en moet je 2 jaar de gevangenis in! Laten we eerlijk zijn; het is natuurlijk niet zo dat dat beest zich opeens voor je auto werpt... je ziet ´m wel aankomen!

Nou, en nu dus terug in Quito. De komende twee weken gaan we nog leuke tochtjes maken. Chiel had nog de jungle op z´n verlanglijstje staan, een vulkaan, een traditionele markt en ik heb er nog even een raft-tripje bijgezet. Jullie lezen het: we gaan ons zeker niet vervelen!

Truus de Wit

Hoi Linda en Chiel.

Dat was weer een mooi verhaal...en wat super dat jullie nu samen al die belevenissen kunnen delen!!
Dat is dubbel genieten denk ik...
Verder veel succes nog met jullie verdere ondernemingen....en pas goed op elkaar...!

enne....de foto's zijn ook weer prachtig!

Groet'n van Truus.

Ingeborg

Volgens mij was Chiel geen concurrent voor die zeeleeuw, maar eerder een heel aantrekkelijk wijfje....

Angelique

Hé Lin en Chiel,
Wat een gaaf verhaal weer! Geeft een nieuwsgierig makend beeld van de Galapagos; het moet daar prachtig zijn (sowieso onderwater) en het moet super zijn dat jullie dat lekker met z'n tweeen beleven! Geniet ervan en tot heel snel! Liefs Liek

Meike

Hai Lin!

Je verhalen klinken weer erg gaaf! Leuk dat Michiel er nu ook bij is en het mee kan maken!
Geniet nog van je laatste 1,5 week! Dan zal ik dat ook doen!

Groetjes Meike

Rutger, Nico, Nixer, Lies en Mars

Wij zijn aan het genieten van een biertje en wijntje en natuurlijk van jullie reisverhalen.
Helemaal leuk! Geniet er nog van en van elkaar.
Tot over een paar weken.
Doei!!

Richard

De verhalen en foto's zijn weer prachtig. Jammer voor ons dat het bijna voorbij is. Geniet volop.....

joke en Marc

Hoi hoi

We hebben genoten van alle verhalen en de foto's,
maar zijn ook wel weer blij dat je/jullie terug komen.
Marc heeft op zijn kalender een foto geplakt zodat hij precies weet wanneer je weer terug komt, hopen maar op een hartelijk welkom.....!!!!!!

groetjes en een dikke X van Marc
Joke