lindavdwerf.reismee.nl

Laatste kilometers...

Ja mensen, de laatste kilometers zitten er op... Vanavond vliegen we naar Bogota, Colombia om morgenavond het vliegtuig naar Madrid en vervolgens naar Amsterdam te pakken.

Maar wat veel interessanter is: wat hebben we die laatste 2 weken gedaan?

Nou, we begonnen dus met naar een grote markt te gaan, erg toeristisch, maar best leuk, je schiet altijd wel een leuke foto, koopt wat snuisterijen en probeerd en-passant nog eens een gefrituurde vlieg/larf/weet-ik-veel-wat-het-was! Was lekker knapperig!

Daarna zijn we doorgereden naar Tena, wat de raft hoofdstad van Equador wordt genoemd. Daar Chiel nog nooit geraft heeft vond ik het wel tijd worden dat hij het witte-water eens zou gaan verkennen. Tot mijn grote spijt waren er op dit moment alleen rivieren van klasse 3 aanwezig. In Colombia hadden Ivan en ik klasse 4 met een paar klasse 5 rapids gedaan en dat was pas adrenaline! Dus ik was ernstig bang dat het een vrij saai tochtje zou worden waarbij je al blij mocht zijn met 2 waterspatten. Niets was echter minder waar... Onze gids George was een ouwe rot in het vak en hijkende elke bocht,stroomversnelling en steen in de rivier. Hij had al sneldoor dat het mij niet gek genoeg kon en dat het voor de andere 2 mannen in de boot de eerste keer was en dat ze hetniet erg vonden om nat te worden. Elke mogenlijkheid om ons in het water te krijgen pakte Georgeaan. Rechtop tegen een rots aanvaren zodat we 100% zeker zouden omslaan, 'surfen' in een golf en dan de boot zo draaien dat er geen houden aan is dat je er uit valt. En als je dan weer in de boot probeerde te klimmen werd je er met de zelfde vaart aan de andere kant weer uitgemikt! Een prachtige dag en we konden nog een paar dagen nagenieten van alle blauwe plekken van als je weer eens op een steen in de rivier klapte of van de brandplekken van het schuren tegen de boot!

Vanuit Tena hebben we ook een jungle trip geboekt. We vonden het in eerste instantie veel te duur en al mijn afding-foefjes gingen echt niet lukken. We lieten het bijna 'hangen'op 10 dollar maar we zagen zelf toch wel in dat 10 dollar verdeeld over 3 dagen gedeeld door 2 personen niet echt de moeite is... We zijn blij dat we zijn gegaan want het waren echt 3 superdagen! We hebben watervallen beklommen, waarbij onze laarzen binnen 5 minuten al volstonden (nog 3 uur te gaan, waarom moeten we dan laarzen aan???). Een rivier gevolgd door een smalle kloof heen waarbij de gids Chiel soms schuin aankeen en zelf als een keer zei: sorry Michael, this is not going to fit! Maar ja, dan kennen ze Chiel nog niet! Waar ik de afgelopen maanden alleen maar gehoord heb: Aaah, Linda, Chicka! (mooi meisje) werd Chiel bij elke trip al snel: Muy Fuerte! (erg sterk)! Wat verder nog? Door de jungle gestruind met een gids, larven uit een boom gepeuterd, gestoomd en opgegeten, met trekkerbanden de rivier afdobberen en maar hopen dat je stuitje de rotsen wist te ontwijken. Het was gewoon een tripje dat perfect bij ons paste!

In Baños hebben we gemountainbiked. De Lonely Planet (ook wel Lonely Liar genoemd) beweerde dat het allemaal downhill was...not. Het was nog wel even lekker zweten! We pakten nog een klein optochtje mee (2,5 uur) omdat Baños jarig was, en hebben staan genieten van een autorace door de straten van de stad heen. Goeie show! De honden die nog over de weg lopen, mensen die besluiten over te steken als er al een auto aankomt, mensen die op een plek staan te kijken dat als de auto slipt ze echt wel dood zijn, maar vooruit! Het is Zuid-Amerika! Moet kunnen!

Verders zijn we met de local bus een paar mooie wegen afgegaan waarbij je prachtig uitzicht hebt op de omringende vulkanen. Okee, okee, jullie als trouwe lezers, wat denken jullie? Hebben wij ook maar 1 vulkaan gezien? Briljant! Natuurlijk niet! Dichte mist! De chauffeur zag maar 5 meter voor zich uit, hahaha, hebben wij weer! Later wel nog een wandeling gemaakt naar de trekkershut op de Cotopaxi vulkaan, deze hut lag op 4800 meter, dat wel wel even lekker naar adem happen! Ook nog een ander vulkaantje bekeken, de Quilotoa, is geen werkende vulkaan meer en de krater staat helemaal vol met groen water. We zijn helemaal de krater ingelopen, 900 meter naar beneden en daarna, tja, moet je toch echt weer omhoog Chiel..! Maar natuurlijk had meneer weer mazzel en kwam er net een ezel langs scharrelen die hem een lift aan bood! Uiteraard kon ik de uitdaging niet laten liggen om de rest van de groep er uit te lopen en arriveerde ik maar een kwartiertje na de ezel (wie?) boven op de vulkaan.

Een van onze top uitjes was toch wel naar de vee markt. We kunnen alle 2 enorm genieten van chaos en lekker mensen kijken en dan sta jeop zo'n markttoch wel opde juisteplaats. Krijsende biggetjes die een andere kant op willen dan de boerin, sexende lama's, loeiende koeien, tussendoor komt dan nog weer even 300 kilo ontsnapt varken langs rennen en verderop is 5 man bezig om een gillend varken in de kofferbak te proppen waarop acuut het auto alarm afgaat. Hier tussen door proberen er nog mensen kranten te verkopen, dekbedden, overhandschoenen en heel veel eten! Dikke schik dus!

Een van onze laatste tripjes was naar het middelpunt van de aarde, wat vlak bij Quito ligt. Hier loopt dus de evenaar en hier kan je allerlei leuke truukjes doen met de zwaartekracht. Zo kan je een ei op een spijkerhoofd laten balanceren, is je evenwicht echt ruk op de evenaar en is het veel makkelijker om iemand zijn kracht te breken dan 2 meter meer links of rechts. De leukste vonden we wel de gootsteen afvoer. Op de evenaar gaat het water recht door de afvoer, zonder draaikolk, op het zuidelijk halfrond (gootsteen werd opgepakt en 2 meter naar rechts verplaatst), was er een draaikolk die linksom draaide. Gootsteen werd weer opgepakt en 2 meter aan de andere kant van de evenaar gezet en.. ja hoor, hier draaide hij rechtsom, bizar, maar zelf gezien!

Vandaag zijn we nog met een kabelbaan naar een berg naast Quito gegaan en genoten van het bewolkte uitzicht. Nu dus even website updaten en strakjes naar Bogota vliegen. Daar aangekomen, (kijk maar op deze site bij het kopje 'kaart') is de cirkel rond!

Tot morgen!

Chris, Monique en Chloë

Hey Linda en Michiel!!!
Wat is de tijd gevlogen! Wij willen jullie een goede terugreis wensen en we hopen jullie snel te zien, horen!
Het gaat niet lukken om jullie op schiphol op te wachten, maar we nemen snel contact op!

liefs,
van ons

Aad en Nellie

Linda en Michiel misschien ben ik niet op tijd voor een goede terug reis wensen, maar wel voor een
WELKOM THUIS te zeggen.

Groetjes.

Samira

Wow wat is dat dan toch belachelijk snel gegaan zeg!!!
Sluit me bij mijn onderbuurvrouw aan: welkom thuis!!!

Groetjes Samira

Samira

Ik bedoel bovenbuurvrouw :lol:

Mevrouw Smits

Heee Linda , bijna weer thuis....
eerst vond ik dat het tijd werd dat je weer terug kwam want je mist alle fun hier ??!!!
Maar na je laatste verhaal denk ik dat je het ongelooflijk saaaaai gaat vinden hier??!!!
Sterkte dus maar maar met de overschakeling en het 'aanpassen'
Tot gauw
Groetr
Marjan

Truus de Wit

Hallo Linda en Chiel.

Wat een mooie laatste weken hebben jullie nog gehad!! Zijn de blauwe plekken alweer een beetje weggetrokken? 'k heb weer genoten van 't verhaal en de foto's hoor.
WELKOM THUIS!!! en tot ziens.

Sjakie

Dag Tibias,

Ik heb wat vragen over venezuela zal ik je die mogen stellen?

Zo ja, kun je me dan een seintje geven op sjakie @ wereldrondreis.nl

ik hoor het graag.

bvd,